51. The mental coach.

You wouldn’t expect a title like this when it comes to columns about mastering. Actually, coaching is an important aspect of mastering. For instance a phone call after having done mix checks or after receiving you masters. It happens more often than you’d think.

Often a call like that is related to expectation management. Mastering is the final step in the production process and the expectations about the end product are pretty high. It’s also the final step where you have some influence on the sound of music.

Realistic expectations are the most difficult ones. Of course you’d like to directly compete soundwise with that last album of Adele. But how realistic is that? Albums by Adele are made in fancy studios with even more fancy equipment operated by some very fine craftsmen.

We can expect that mastering elevates your mixes to a higher level. Actually, that is exactly what mastering does or should do in my opinion. Your mixes should translate perfectly into our streaming world as well as on vinyl or CD or music cassette.
What’s not fair to expect is that mastering elevates your mix that has some minor flaws straight to the sonic level of the last album by that famous British singer.

Like I said in earlier columns: the better the mix, the better the end result! Or to put it another way: the less I have to twist my knobs, the better it will sound (this only works on extremely good mixes). Exactly this forms the basis of many of the coaching sessions I have done so far.

Perspective is one of the main objectives during coaching, I bet any professional coach will agree with me. In this case the perspective of the listener is the most important one. As an artist you’re making music for the listeners. Hearing music like your audience does is very difficult but it certainly helps to put many things (including mastering) in perspective.

Another subject are the technical challenges we engineers are bound to solve. During mastering we’re expected to perform some kind of voodoo magic to the song. Even though we can do a lot tricks nowadays, our magical toolkit has its limitations.

And ever so many times it’s just a small conversation about a client wanting their songs to have a tad more air or low end. Clients are your dearest friends and having good contact with them is pretty essential. As mastering is the final step before releasing your songs to the outside world, it’s better that I squeeze every bit of sound out of your mixes, resulting in that big smile on your face as you take your freshly made masters home with you.

I really enjoy those talks on the phone. Sometimes a conversation is not an easy one but with each conversation I learn something. I see it as a part of my job. People ask me all kinds of stuff about mastering and I’m more than willing to provide them with answers. The mastering coach!

 

Renzo



Previous
Next

51. De mental coach.

Een dergelijke titel verwacht je niet zo gauw bij een column die doorgaans over mastering gaat. Toch bestaat een belangrijk gedeelte van ons vak uit coaching. Denk bijvoorbeeld aan een belletje na een mixcheck of na ontvangst van de masters. Het komt vaker voor dan je zou denken.

Vaak heeft zo’n telefoontje vooral te maken met verwachtingsmanagement. Naast dat het een prima woord is voor galgje, is verwachtingsmanagement bij mastering nogal van belang. Mastering is de laatste stap in de productieketen (pats, weer zo’n topwoord!). En juist omdat het ook echt de laatste stap is waar nog invloed kan worden uitgeoefend op het geluid (de sound), zijn de verwachtingen qua eindresultaat hooggespannen.

Want, natuurlijk wil je dat je mix top klinkt op alle systemen en tuurlijk wil je daarbij de concurrentie aangaan met het laatste album van Adele!

Van mastering mag je verwachten dat je mix naar een niveau wordt getild waarmee je met een gerust hart de strijd aan kunt gaan met de vele miljoenen tracks op streamingdiensten.
Wat je van mastering niet mag verwachten is dat een mix die best oké is maar nog wat verbeterpuntjes kent, na mastering meteen op gelijke hoogte staat met dat album van die wereldberoemde Britse zangeres.

“Good mastering elevates mixes”. Het is de Engelse vertaling van exact dat wat mastering (in mijn ogen/oren) inhoudt. De mix is leidend voor het eindresultaat. Hoe beter de mix, hoe minder ik hoef te doen en des te beter de master zal gaan klinken. Het klinkt als een open deur maar dit vormt de basis voor vele van de coachingsgesprekken die ik heb gevoerd.

Veelal moet ik tijdens zo’n gesprek de verwachtingen wat betreft het eindresultaat in perspectief plaatsen. En dan met name in het perspectief van de luisteraar in plaats van dat van de artiest. De artiest maakt muziek en het luisterend publiek hoort het aan. Juist daarom is het in perspectief zien van je muziek een van de belangrijkste (en lastigste) facetten van het afscheid nemen van je songs om ze de wijde wereld in te sturen.

Daarnaast zijn er de technische hoogstandjes waarvan we dikwijls worden beticht. Tijdens mastering wordt van ons technici verwacht dat we onze trukendoos opentrekken om welhaast alle audiodromen uit te laten komen. Tuurlijk doen we dat, maar ook onze trukendoos kent een limiet.

En even zo vaak is het gewoon een kort gesprek met de vraag of er iets meer of minder hoog of air in de master kan, of juist meer low-end. De klant is koning en goed klantcontact is goud waard. Mastering is immers de laatste stap voor release en het is beter voor iedereen als ik echt alles uit een mix haal wat erin zit zodat de artiest met een glimlach van oor tot oor met z’n masters huiswaarts keert.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind coachingsgesprekken best leuk. Ik mag iets uitleggen over mijn vak en de toehoorder mag al zijn vragen op me afvuren. Op de meeste van die vragen heb ik een passend antwoord. Bij vragen van diep-psychologische aard ga ik je toch doorverwijzen naar een specialist. Voor al uw overige vragen met betrekking tot mastering: tot uw dienst!

 

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam