3. Concrete!

As a prelude to the great triptych about loudness in mastering which will be published starting in June, this story is about concrete.
Concrete? Seriously? Absolutely, I’m dead serious. Let me explain.

In my studio there are four monitor speakers at my disposal. Two on the left side and two on the other side. The inner two speakers are placed on a couple of magnificent stands. There was only one problem: the stands were too low, ten centimetres to be exact. Tweeters placed on the same height as your ears, that’s the ideal situation.

In my search for a solution to the problem I ran upon a big bag of concrete at the home depot. 25 kilograms of pure concrete mortar. That had to be the solution!

In my workshop I immediately started constructing the formwork.
Formwork? Certainly, the internet told me I had to make a formwork in which the concrete could be poured. And that is exactly what happened.

What happened next could be described as nothing less than sheer joy. Constructing the formwork, preparing the concrete mortar and pouring the concrete into the formwork is actually great fun!
Fun? Yes, concrete and also cement has something magic to it. It’s easy to process and obtaining a good end result is not difficult at all.

A week after pouring the concrete it was time to release the formwork and to look at the final result: a pair of very heavy weight speaker risers made of solid concrete. It felt a bit like giving birth. It’s probably not a coincidence I bought biscuits with mice to celebrate the birth.

Okay, so now what? You’ll probably wonder what all this has to do with mastering and what the general benefits are. I had to think about that for a while but if we zoom in on the acoustic qualities of concrete, it all becomes clear.

Concrete has acoustic dampening properties and also serves as a decoupler.
A decoupler? Right! When we place a loudspeaker for example directly on a table, you’ll soon notice vibrations in the table caused by the lows coming from the speaker. If we place the same speaker on the same table with the solid concrete placed on rubber feet between them, you’ll notice that the vibrations in the table are greatly reduced and that the sound coming from the speaker is much tighter and focused. Much of the energy leaking away via the table is now being transformed into musical energy coming from the speaker!

So get out of your chair, off to the home depot. For less than five euros you’re a proud owner of 25 kilograms of concrete!

Renzo



Previous
Next

3. Beton!

In aanloop naar het grote drieluik over loudness binnen mastering en alles wat daarbij komt kijken, wat ik vanaf juni ga voordragen, gaat dit verhaal over beton.
Beton? Serieus? Jazeker, ik ben bloedserieus. Ik zal het uitleggen.

In mijn studio staan vier luidsprekers, twee aan de linkerkant en twee aan de rechterkant. De binnenste twee staan op prachtige statieven. Werkelijk prachtexemplaren. Alleen was er één probleem: ze zijn te laag, tien centimeter te laag om precies te zijn. De tweeters (mooi woord voor hogetonenluidspreker) op oorhoogte, dat is fijn.

In mijn zoektocht naar een oplossing voor het probleem stuitte ik in de bouwmarkt op een zak betonmortel. 25 kilo pure mortel. Dát moest het worden!
In mijn werkplaats ging ik gelijk aan de slag met het maken van de bekisting.
Bekisting? Jazeker, internet vertelde mij dat ik een bekisting moest maken waarin het beton vervolgens gestort kan worden. Zo gezegd, zo gedaan.

Wat vervolgens gebeurde is onbeschrijflijk. Het maken van de bekisting, het aanmaken van de mortel en het storten van de mortel in de bekisting. Het is echt leuk!
Leuk? Ja, beton en ook cement heeft iets magisch. Het is makkelijk te verwerken en dat zorgt er dan weer voor dat het halen van een mooi eindresultaat helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn.

Een week na het storten was het tijd voor het moment suprême: het “ontkisten.” Een paar rake klappen van de hamer op de bekisting zorgt ervoor dat deze loslaat. Daarop heb je een zelfgestort blok beton in je handen, ruim tien kilo zwaar. Een soort betongeboorte dus. Nu ik er zo over nadenk, ik heb in de week na de “geboorte” een pak beschuit en een pak muisjes gekocht. Dat zal geen toeval zijn.

Oké, wat nu? U zult vast denken, dat is leuk en aardig allemaal maar wat heeft dit met mastering te maken en wat is hiervan het algemeen nut? Daar moest ik ook even over nadenken maar als we nu eens inzoomen op de akoestische kwaliteiten van beton wordt het allemaal duidelijk.
Beton heeft dempende eigenschappen en doet tevens dienst als een ontkoppelaar.
Een ontkoppelaar? Juist! Zetten we een luidspreker bijvoorbeeld direct op een tafel dan zal je algauw merken dat de lage tonen die de luidspreker produceert voelbaar zijn in de tafel. Zetten we nu diezelfde luidspreker op de tafel met het blok beton ertussen en zorgen we er dan ook nog voor dat het beton de tafel niet raakt door er bijvoorbeeld rubberen voetjes onder te plaatsen, je zal merken dat de trillingen in de tafel een stuk minder zijn. Allemaal energie die nu uit de luidspreker komt in plaats van weg te lekken via de tafel.

Dus hup, iedereen naar de bouwmarkt. Voor nog geen vijf euro ben je een trotse eigenaar van 25 kilo beton!

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam