24. Feedback: Hi Masterenzo, what do you think of my mix?

That’s a question I get every once in a while.
In a perfect world every mixer or producer would let his or her mixes be checked or verified by a skilled mastering engineer, before sending definitive mixes to mastering. Big chance (in case of a good mix that is) I’d say: “Okay fine, wicked mix. Bring ‘em in.”

It happens on a regular basis that a mix can make a big leap forward in quality, impact and musical connection with only some minor changes.
The quality of a mix is leading for the quality of the end product (the actual master itself). I get asked pretty often to turn water (a not so good mix) into gold (a great sounding master). A lot of things can get done in a mastering session but turning water into gold isn’t one of them. So mixers out there: get me a seriously kick-ass and wicked mix!

I think it’s time to throw in another statement:

“The better the mix and the less needs to be done during mastering, the better your song will eventually sound!”

It’s not that we as mastering engineers don’t want to do anything with an already great mix. It’s doing exactly what’s needed that sets a great engineer apart from the rest. Impact, energy and connection, keywords of a great sounding master.

By listening carefully and critically to your mixes they will most definitely improve. It’s always best practice to thoroughly listen to your mixes before sending them to the mastering studio. It happens more than occasionally that a mix contains a small fault here and there.

A little checklist for checking your mixes: is it the right version of a mix? Think about (possibly confusing) names of your mix files. Is the mix “clean” from talking musicians at the end of a blistering solo or other unwanted sounds in the background. Are the fades all right?

And last but not least: does your mix level stay below 0dBFS? This also applies when you set the fader of the master bus to zero. If the master bus is overloaded and clips (everything above 0dBFS) when it’s set to zero, you’ll have to lower the faders of single channels or busses in your mix.

By just lowering the fader of the master bus it might look like you got rid of your (digital) overs but truth is that the clipping is still there internally in your DAW. You should look at your master bus as the sum of all parts; all single channels and busses are routed to the master bus. So mixers out there: keep an eye on those levels while mixing!

Happy mixing! :-)

Renzo



24. Feedback: Zeg Masterenzo, wat vind je van mijn mix?

Die vraag krijg ik nogal eens voorgeschoteld.
Het is toch gek; eigenlijk zou iedere mixer of producer zijn mixen eerst aan een mastering engineer moeten voorleggen voordat ze definitief doorgestuurd worden om te worden gemasterd.
Grote kans dat ik als masteraar (bij een goede mix) zeg: “Ok prima, straffe mix. Kom maar door.”

Het gebeurt regelmatig dat een mix met wat kleine aanpassingen een nogal flinke sprong in kwaliteit, impact en muzikale connectie maakt. De kwaliteit van een mix is leidend voor de kwaliteit van het eindproduct (de master). Er wordt mij nogal eens gevraagd om van water goud te maken, om zaken die eigenlijk in de mix hadden moeten gebeuren recht te trekken.
Tijdens mastering kan een hoop, maar het omzetten van water in goud is (tot op heden, en ook chemisch) nog niet mogelijk. Dus mixers en producers: zorg voor een puike en straffe mix!

En hup, ik gooi er gelijk maar weer een tegelwijsheid tegenaan:

“Hoe beter de mix en hoe minder er tijdens mastering nodig is, des te beter uw song uiteindelijk zal klinken!”

Het is dan weer niet zo dat als wij als mastering engineers niets doen. Aan ons de edele taak om een goede mix nog beter uit de verf te laten komen door meer impact, meer emotie en nóg meer connectie.

Door te luisteren, écht te luisteren en door kritisch te zijn op je mix zal het eindresultaat alleen maar beter worden. Sowieso is het verstandig om, voordat je de mix naar de mastering studio stuurt, een mix ‘ns goed door te luisteren. Het komt meer dan eens voor dat er toch nog een ongewild foutje in de mix zit.

Een kleine checklist ter controle van een mix: is het de juiste versie van de mix? Denk aan (mogelijk verwarrende) naamgeving van files. Is de mix “schoon” van pratende muzikanten net na hun meesterlijke solo of andere niet gewenste geluidjes in de achtergrond? Kloppen de fades en andere edits?

En last but not least: blijft je mix qua level onder 0dBFS? Dit geldt trouwens ook als je de fader van de eindbus (master bus, Engels maar veelgebruikt) op 0 zet. Als deze overstuurt (alles boven 0dBFS) wanneer ie op 0 staat, dan zul je de individuele faders en/of bussen in je mix zachter moeten zetten.

Met het alleen omlaag zetten van de fader van de master bus ben je er niet. Het lijkt alsof je geen digitale “overs” meer hebt, maar niets is minder waar. Feitelijk hou je de boel voor de gek want intern in je DAW overstuurt de mix nog steeds. De master bus kun je zien als de som der delen; alle individuele kanalen en bussen komen uit op de master bus. Dus mixers en producers: hou je levels dus goed in de gaten als je mixt!

Happy mixing! :-)

Renzo



Previous
Next

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam