18. Sampling II: Resolution.

Imagine, on the internet you find this great picture. You’ve decided you want the poster to hang above your bed in large poster size. You send the file to the store that makes posters and a couple of days later you receive a package containing your ever desired poster. You roll out your poster and what you see is not quite what you expect. All gentle lines have become grainy with small cubes making the lines sort of fluent, but only when you stand at a distance of more than 10 meters.

The tale above about resolution can be seen likewise to resolution in audio and studio land. I will already give away the morality of this column: use higher resolution files while recording and mixing, but also when working in mastering high resolution files (24 bits or higher) are very important.

But what exactly is resolution?
In last month’s column I discussed sample rates. I imagined the sample rate (for CD) as a piece of paper filled with tiny boxes, 44100 in total (on the horizontal axis). Now let’s imagine resolution as a working grid, displayed on the vertical axis on that same piece of paper. When the grid is too small (i.e. resolution too small) it could easily result in a negative influence on the sound. Since this effect is cumulative the negative effect only gets worse with increased processing.
Okay, hold your horses! Cumulative? Yes indeed, by cumulative I mean that one effect has an influence on the next effect etcetera.

It’s a bit hard to describe but losing resolution sounds like a sense of diminished depth in your sound. Your recording might also sound a bit “grainy”. When you use a dithering plugin capable of lowering the resolution below 16 bits you can do some experimenting and find out what it actually does to your sound.

Globally there are three resolutions that are being used in the land of music: 16, 24 and 32 bits. The latter exists, along with its bigger brother 64 bits, in fixed and floating point. To explain this I’d need a highly technical recital about internal processing (DSP: Digital Signal Processing). I won’t bother you with that extra info. It’s the understanding of music that counts. If you want to know more about DSP and fixed and floating point, use our big friend Google.

Here are the three functions:
16 bits: for CD. Music streaming services also make use of music files with 16 bit resolution. Please note that 16 bit files are not to be used for further processing. It’s an end format, it’s only used in mastering.
24 bits: for recording and mix. 24 bit resolution is widely used. It’s excellent when you make use of analogue processing via a digital to analogue and analogue to digital converter. The in- and outputs of these converters are 24 bits, so why not use those 24 bits. 24 bit files can also be uploaded to music streaming services.
32 bits: for internal processing. While working on a mix (with plugins and stuff), save your files as 32 bit (float!). This is the most classy option. This is the way I like to see mixes arrive at my studio!

If you choose to deliver 24 bit files, don’t forget to dither 32 bit files down to 24 bits (without noise shaping).

What all that means I’ll tell you in next month’s column!

Renzo



Previous
Next

18. Sampling II: Resolutie.

Stel, je plukt een foto van een internetpagina. Je besluit resoluut dat je dit prachtplaatje levensgroot boven je bed wilt hebben hangen. Je stuurt het bestand door naar de “maak-een-poster-afdeling” van de Hema en een paar dagen later ploft de koker met daarin je droomposter op je deurmat. Je rolt de poster uit en tot je schrik zie je dat het mooie plaatje is verworden tot een waar blokkenfeest. Het vloeiende lijnenspel is vervangen door een opeenstapeling van blokjes. Niet bepaald wat je voor ogen had.

Het bovenstaande verhaal over resolutie is vergelijkbaar met resolutie in audio- en studioland. De moraal van dit verhaal verklap ik nu alvast: gebruik een hoge resolutie wanneer je bezig gaat met opnames en mixen, maar zeker ook tijdens de mastering.

Maar wat is resolutie precies?
Vorige maand heb ik het gehad over sample rates. Daarin stelde ik dit voor als ruitjespapier met daarop 44100 vakjes (op de horizontale as). Resolutie zou je dan kunnen zien als de verticale as. Resolutie kun je zien als een soort grid waarop je werkt. Is dat grid te klein (lees: de resolutie is te laag) dan kan dat al gauw een hoorbaar negatief effect hebben op het geluid. En aangezien dit effect cumulatief is, wordt het negatieve effect alleen maar sterker. Wablief? Cumulatief? Jazeker, cumulatief als in: het ene effect beïnvloedt het daaropvolgende effect enzovoorts.

Het is wat moeilijk te omschrijven maar verlies aan resolutie betekent een verlies aan diepte in je geluid. Ook lijkt het wat “gruiziger” te gaan klinken. Als je een dithering plug-in hebt die ook lage resoluties (minder dan 16 bit) kan weergeven: probeer die eens op je masterbus en luister goed naar het effect.

Globaal zijn er in muziekland drie resoluties die zoal gebruikt worden: 16, 24 en 32 bit. Die laatste bestaat er -samen met zijn grote broer 64 bit- in fixed en floating point. Een zeer technisch verhaal over interne processing (DSP: Digital Signal Processing) waar ik je verder niet mee lastig zal vallen.

Hier de functies:
16 bit: voor cd. Ook streaming diensten kunnen hiermee uit de voeten. Let op: 16 bit is niet geschikt voor verdere processing en wordt alleen bij mastering gebruikt.
24 bit: voor opname en mix. Deze wordt het meest gebruikt. Prima geschikt als je gebruik maakt van analoge processing via een D/A en A/D converter. De in- en uitgangen van deze converters hebben een maximale resolutie van 24 bit, dus beter houden we 24 bit aan. Ook streaming diensten kunnen prima overweg met 24 bit files.
32 bit: voor interne processing. Als je aan een mix werkt (met plug-ins enzo) dan schrijf je deze weg als 32 bit file (floating!). Dit is de meest chique variant. Zo zie ik het liefst te masteren tracks binnenkomen!

Mocht je toch kiezen om 24 bit bestanden aan te leveren, vergeet dan niet te ditheren naar 24 bit (zonder noise shaping).

Wat dát dan nou weer is vertel ik je volgende maand!

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam