14. Dynamics 2: Tools to influence dynamics.

In this second part about dynamics I will continue where I stopped last month: tools to influence the dynamic range of your music. Yes, I’m talking about the compressor. But also the limiter plays an important role in controlling dynamics, together with a secret weapon used by many mastering engineers. I think I’ll save the secret weapon for next month’s column, for the sake of rising the expectations.

The compressor

The compressor is perhaps the most well known piece of machinery to influence dynamics. Probably because it’s also been used in so many mixing and recording situations. I won’t discuss how a compressor exactly works, that you can easily find on the internet (YouTube tutorials).

I will discuss the various effects a compressor can have on your music, especially when used on full mixes. There are a couple of these effects. First the softer passages get turned up louder and the louder parts (peaks) are being turned down. Yeah right, tell me something new.

Ok, another effect of a compressor is coloration. A compressor generates overtones (harmonics). These tend to fatten up your music slightly. An effect used generously by us, the mastering engineers to give our masters more energy and impact. A great benefit, but beware: too much of this will kill your music. A lot of music is actually being destroyed by using too much compression. Compression effects are irreversible! Once those peaks have been treated, there is no way back.

A third effect of compression is that it can ever so slightly change the balance between vocals and instruments in a mix. An example: imagine a mixed track where the vocals just don’t seem to blend in well. Try using a compressor on the mix bus. With the right amount of compression you’ll start to notice small changes in the proportions of vocals and music.

Don’t expect huge changes but it can be just that little bit of change a mix needs to feel great. Again: be gentle! An overcompressed mix is a real shame.
I can hear you thinking: “Okay great, but what type of compressor should I use? Optical? Vari-mu? VCA?” Well, it’s not easy to answer that question.

Perhaps that question is very well meant not to be answered at all. The different types of compression are all very different in how they change dynamics. It should suit the music. Does it need (extra) colouring? Maybe transformer input and output stages?

You can find lots of info about the various types of compression on the internet and how much fun is it to find out for yourself what compressor works best for your needs.

Send a whole mix through different compressors with the same global settings and be amazed by the differences!

The limiter

The (digital) limiter, the famous machine behind the loudness war that started in the nineties (Waves L2, the hardware version). The L2 was/is capable of getting music insanely loud with relative few side effects. Flat like flatbread and sterile but used on many recordings made in that era.

When used moderately a limiter (plugin or hardware) can definitely add some extra punch and presence to a master. Without coloration because limiters are made to preserve transparency. Just a little extra volume, that’s all to it.

The secret weapon

I’ll discuss that one next month, see you then! ;-)

Renzo



Previous
Next

14. Dynamiek 2: Het doorbreken van de vicieuze loudness cirkel.
Of nee, toch niet: instrumenten ter beïnvloeding van dynamiek.

In dit tweede deel over dynamiek ga ik verder waar ik vorige maand gebleven ben: gereedschappen ter beïnvloeding van dynamiek. Wablief?Jawel, ik heb het over de compressor, de limiter en nog een geheim wapen. Al bewaar ik het geheime wapen misschien wel tot volgende maand omwille van de spanningsboog. Spannend!

De compressor

De compressor is misschien wel het bekendste apparaat om dynamiek te beïnvloeden, vooral omdat een compressor ook zeer regelmatig in mix- en opnamesituaties gebruikt wordt. Ik ga hier niet de werking van de compressor bespreken. Hierover zijn genoeg instructies/video’s te vinden op internet.

Ik ga het wel hebben over de effecten van compressie op een volledige mix, en dat zijn er nogal wat! Allereerst worden de zachte passages harder en de harde passages (pieken) zachter. Ja duh, tell me something new.

Oké, wat ook gebeurt is kleuring van je signaal. Een compressor creëert boventonen (harmonischen) waardoor de muziek net wat voller lijkt te klinken. Van deze eigenschap maken wij mastering engineers dankbaar gebruik om onze masters meer energie en impact te geven. Een mooie bijkomstigheid van compressie maar pas op: te veel van het goede en je muziek wordt onherstelbaar beschadigd. Compressie is een onomkeerbaar effect! Als die pieken en dalen eenmaal zijn “behandeld” is er geen weg meer terug.

Een ander effect van compressie is dat het de verhoudingen van vocalen en instrumenten in een mix kan beïnvloeden. Een voorbeeld: stel je hebt een gemixte track en het lukt je maar niet om de vocals lekker in de mix te krijgen. Probeer eens een compressor op de eindbus. Bij de juiste instellingen zal je merken dat je de plek van de vocals in de mix kunt beïnvloeden.

Verwacht geen spectaculaire veranderingen maar het kan net het zetje zijn wat een mix nodig heeft. Ook hier geldt: wees voorzichtig! Een overcompressed mix is een doodzonde.

Nu hoor ik je denken: “Oké, mooi allemaal maar welk type compressor moet ik nu kiezen? Een optische? Een vari-mu? Of toch een VCA?” Tja, daar is niet een eenduidig antwoord op te geven. Iedere compressor heeft zijn eigen sound en karakter. Dat hangt ook af van de in- en outputs van het apparaat. Zitten er transformers in? Deze zorgen voor extra kleur. En dat zonder te veranderen in een auto, hoe verzin je het.
Op het internet is genoeg info te vinden over de verschillende typen compressors en hoe leuk is het om ze zelf te proberen om er zo achter te komen wat voor jou het beste werkt.

Stuur dezelfde mix eens door verschillende compressors met globaal dezelfde instellingen en vergelijk de resultaten. Je zult versteld staan van de verschillen!

De limiter

De (digitale) limiter, het beroemde apparaat achter de loudness war van de afgelopen decennia. Met relatief weinig bijverschijnselen is het mogelijk om muziek kneiterhard te laten klinken. Plat als een pannenkoek en lekker steriel ook, dat kan ie als geen ander.

Echter, met mate gebruikt kan een limiter een master wel degelijk net dat beetje extra push geven die hij/zij nodig heeft. Wel zonder kleur want limiters zijn gemaakt voor transparantie. Gewoon een tikkie harder, that’s it.

Het geheime wapen

Dat bespreek ik volgende maand, tot dan! ;-)

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam