This is what I use....

Of course, mastering gear is important. These are the machines we work with as mastering engineers. But way more important is how to use them.

I'm not a fan of 10 flavours of EQ and another 10 compressors to choose from. I like to really know my gear. It took me years to collect my small selection of EQ's, compressors and converters. I only work with these tools. They all are part of my "Chain of tools" and bring me the musicality I'm looking in whatever project I'm involved in.

It's like buying a jar of peanut butter in the supermarket. I just want good and tasty peanut butter, not the extra creamy one, not the one with extra chunkyness, not the one with added sugar etc. etc.
It's the same with gear: I only want the EQ's and compressors that work for me to achieve the sound or vibe I'm after, and nothing else.

Below you'll find my custom/personalized/premium selection of tools....


Natuurlijk, de mastering gear is belangrijk. Het zijn de machines waar we als mastering technicus mee werken, maar wat nog veel belangrijker is: hoe gebruik je ze?

Ik ben geen fan van 10 smaken EQ en nog 'ns 10 compressors om uit te kiezen. Om goed en gefocust te kunnen werken moet je je spullen erg goed kennen. Een jarenlange zoektocht heeft geleid tot het selecte groepje EQ's, compressors en converters die ik nu gebruik en die mij muzikaal ondersteunen om het maximale uit een mix te halen.

Ik vergelijk het met een pot pindakaas uit de supermarkt. Ik wil gewoon goede en lekkere pindakaas, zonder extra noot, zonder extra creaminess, zonder suiker etc.
Het is met gear exact hetzelfde: ik wil alleen die EQ's en compressors die voor mij werken en die mij brengen naar de sound en vibe die ik wil horen. Niks meer, niks minder.

Hieronder mijn uitgekiende en persoonlijke selectie gereedschap voor mastering, de "Chain of tools".

Analog:

  • Avalon VT-747sp tube/Class A compressor/equalizer (modified)
  • TK-Audio TK-lizer mastering equalizer with Mid/Side matrix (modified)
  • 2x Dave Hill Designs Titan compressor-limiter
  • Tube-Tech HLT 2A tube tilt equalizer with hi and lo shelving filters (modified)

Digital:

  • Crane Song HEDD, AD/DA converter with tube harmonics and tape compression
  • Yellowtec PUC2 DA converter (monitoring)

Monitoring:

  • Custom built Thermionic Microlabs main monitor speakers, 
    powered by vintage Marantz SE KI and Sony ES amps
  • Amphion Two15 monitor speakers, powered by vintage Pioneer Reference amp
  • DuTCH audio MMC-1 MMC-1 Mastering Console, custom built for Masterenzo Mastering (dutch.audio)
  • Crookwood VU meters
  • MB Quart Phone 90 headphone (West-German quality headphone from the eighties)
  • JBL blue "hipster headphone" (reference for mobile listening)

Software:

  • Wavelab Pro on Mac OS X
  • Sonoris DDP Creator and HOFA DDP player for clients
  • A selection of esoteric plugins by Kush Audio, Leapwing Audio, Weiss Engineering, Tokyo Dawn Labs (Ohlhorst Digital), Kazrog, FabFilter and Slate Digital

Various:

  • nOb generic controller
  • Unity teflon silver plated OFC cabling
  • Custom designed and built studio furniture, inspired by Northward Acoustics
  • Freshly roasted coffee beans from Rotterdam!

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam