The gear I use for mastering

Het gereedschap van een masteraar


Of course, mastering gear is important. These are the machines we work with as mastering engineers.
But way more important is how we use our gear.

I'm not a fan of 10 flavours of EQ and another 10 compressors to choose from. I like to really know my gear.
It took me years to collect my premium selection of EQ's, compressors and converters.

Being a former professional guitarist made me look at my gear a bit different. I see my chains as musical instruments.
I don't patch gear in or out or swap things. During a session I use all my tools in a fixed order.

These are my 2 chains:
The first is the "natural" chain. It has EQ's and compressors with various colouring options and a selectable valve signal path. There are no transformers (which add colour) in this path.
The second is my "colour" chain. It consists of 2 EQ's loaded with valves and transformers, adding colour to a song when needed.
I have the option to use any of my 2 chains or both at the same time. This provides me with lots of flexibility.

To supply the chains with the best possible signal I use plug-ins before going into my analogue chains. When necessary limiting is done as a very last step.


Natuurlijk, gear is belangrijk. Het zijn de machines waar wij masteringtechnici mee werken.
Maar wat nog veel belangrijker is: Hoe gebruik je ze?

Ik ben geen fan van 10 smaken EQ en nog 'ns 10 compressors om uit te kiezen. Om goed en gefocust te kunnen werken vind ik het belangrijk om mijn spullen echt goed te kennen.
Een jarenlange zoektocht heeft geleid tot het selecte groepje EQ's, compressors en converters die ik nu gebruik in mijn analoge keten.
Het is een afwisseling van solid state en buizenapparatuur.

Als voormalig professioneel gitarist kijk ik iets anders naar gear. Ik zie mijn ketens (chains) als muziekinstrumenten. Tijdens een mastersessie gebruik ik al mijn gear in een vaste volgorde en maak ik gebruik van 2 chains:

De eerste is de "natural" chain en bestaat uit EQ's en compressors met verschillende mogelijkheden om al dan niet kleur toe te voegen.
De tweede is mijn "colour" chain. Deze keten bestaat uit 2 EQ's met zowel buizen als trafo's die kleur toevoegen als een song daar om vraagt.
Ik heb de mogelijkheid om beide "instrumenten" (chains) afzonderlijk van elkaar in te zetten wat dit systeem erg flexibel maakt.

Om ze te voorzien van het best mogelijke signaal gebruik ik plug-ins voorafgaand aan de analoge chains.
Limiting gebruik ik, indien nodig, als laatste.

Monitoring

Custom built Thermionic Microlabs main monitor speakers, 
dual powered by vintage modified Marantz SE KI and Sony ES amps
Amphion Two15 monitor speakers, powered by vintage Pioneer Reference amp
Tivoli Audio CUBE mono speaker

Custom built MMC-1 mastering console by DuTCH Audio
Crookwood VU meters

MB Quart Phone 90 headphone (refurbished West-German quality headphone from the eighties)

Analogue

chain I :
Custom Audio Germany (µ) HDE-250A Sontec type equaliser with Mid/Side matrix
Dave Hill Designs Titan compressor-limiter, pair with parallel processing & colouring options
Avalon VT-747sp stereo tube/Class A optical compressor and 6-band equaliser (modified)

chain II :
API 5500 dual mono equaliser
Tube-Tech HLT 2A stereo high & low shelving filters and tilt equaliser (modified with stepped switches and true bypass)

Digital

Crane Song HEDD Quantum, AD/DA converter with digital colouring options
Lake People RS 06 DA converter

Software & Plugins

Wavelab Pro on Mac OS X
Sonoris DDP Creator
HOFA DDP player for clients
A selection of esoteric plugins by Kush Audio, Leapwing Audio, Weiss Engineering, Jan Ohlhorst Digital, Airwindows, FabFilter, Slate Digital, Oeksound, ToneBoosters and Klanghelm

Sample rate conversion and measurements on a good ole XP PC

Various

nOb generic controller
Unity teflon silver plated OFC cabling (between analogue pieces in the chains)
Grimm Audio TPR cabling (monitoring path)
Balanced power lines/power conditioning
Custom designed and self-built studio furniture, inspired by Northward Acoustics

Equipment modifications by DuTCH audio.

Coffee:
Technivorm Moccamaster
Bezzera Magica PID
Eureka Mignon Specialità grinder
Freshly roasted coffee beans from Rotterdam!

Masterenzo Mastering Outboard Rack
Mastering outboard and outside view of the studio

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam