9. The way we experience music, from the seventies up until now.

A high quality music experience, what does that mean? If we take a closer look at the past five decades, a few things stand out.

First the setting in which we “consume” music. Back in the seventies and the beginning of the eighties we were mostly listening to music on our home audio systems. Portable audio was rare at that time (except for the 8-Track player in cars) and that leads us to the next big difference compared to nowadays: playback media. In the seventies and begin eighties we listened to music on vinyl or on tape (8-Track, compact cassette or a reel-to-reel machine). In 1982 the introduction of the compact disc started the era of digital music production and playback, leading all the way up to the use of music streaming services we use nowadays.

With the arrival of music streaming services another musical aspect changed: the amount of music we’re offered. Especially since the growing popularity of Spotify the amount of music we’re offered has grown immensely. Spotify uses playlists and it’s these playlists that offer us a whole league of other artists related to the music you’re listening. This way you encounter lots of new and previously undiscovered music.

Music streaming services are causing another effect: nowadays we tend to listen to single tracks rather than whole albums. An album as a whole which takes us on a musical journey as intended by the artist. Luckily this effect is weakened by the revival of music on vinyl. A vinyl record is the number one medium when it comes to experiencing an album. You even have to give it some extra attention as you need to turn the record after 18 minutes if you want to keep enjoying the music.

And then there is music played on headphones or ear plugs. These devices have caused us more and more to listen to music on portable devices instead of our home stereo system, accompanied by a good drink, some nice nuts and … (you name it). Music on the bus, on your bike, on a train, on an airplane, during an important meeting and so on. It makes music become more volatile. When you’re on the road there are many impulses distracting you from your music.

This leads -not surprisingly- to the conclusion that listening to music at home on your couch is a totally different experience from listening to a single track through earbuds when you’re on the road. It’ll probably be a lot safer also.

There is nothing wrong with that and these experiences can very well exist alongside each other, but it’s a good thing to be aware of the differences between listening on a mobile device and on a stereo set. There’s also a significant difference between a whole album and a single track from a mastering point of view. I will elaborate on that in next months’ column.

To be continued!

Renzo



Previous
Next

9. Onze belening van muziek, van de jaren '70 tot nu.

Een mooie muziekbeleving, wat is dat nou eigenlijk? Als we de afgelopen vijf decennia in ogenschouw nemen dan vallen ons een paar dingen op.

Allereerst is daar de setting waarin we muziek “tot ons nemen”. In de jaren ’70 en begin ’80 luisterden we muziek voornamelijk thuis op onze grote stereo installaties. Portable audio bestond nog nauwelijks en dat brengt ons bij het volgende punt van verschil met nu: het afspeelmedium. Een chique benaming voor het apparaat waarop je je muziek afspeelt. In de jaren ’70 en begin ’80 waren dat vinyl en tape (compact cassette, ‘reel-to-reel’ en 8-Track). Daarna kwam natuurlijk de compact disc en vanaf ongeveer de jaren ’10 de streaming muziekdiensten.

Met de komst van streaming muziekdiensten veranderde er nog iets: het aanbod van muziek. Zeker sinds de komst van het populaire Spotify is het aanbod van muziek wat we voorgeschoteld krijgen gigantisch toegenomen. Spotify en de andere streamingdiensten werken namelijk met playlists. Playlists zorgen er voor dat we meer en meer naar losse tracks van artiesten zijn gaan luisteren. Spotify biedt ons een aanbod van artiesten die in de buurt komen van wat je al luistert. Zo ontdek je nogal eens artiesten die je niet kent en normaal gesproken niet zo snel zou beluisteren.

De komst van playlists van streamingdiensten heeft voor nog een ander effect gezorgd: we luisteren minder en minder naar albums. Zo’n plaat die je van begin tot eind luistert en waarvan de samenhang tussen de nummers je meeneemt op de muzikale reis die de artiest voor je in petto heeft. Gelukkig wordt dit effect enigszins geremd door de vinyl revival. Vinyl is hét albummedium bij uitstek. Je moet er zelfs aandacht aan geven omdat je al na 18 minuten de plaat moet omdraaien om verder te luisteren.

En dan is er nog de komst van de hoofdtelefoon en dan vooral de oordopjes. Die hebben ervoor gezorgd dat we muziek meer en meer portable zijn gaan beluisteren in plaats van in onze eigen stulp, al dan niet vergezeld van een lekker drankje, nootje, … (vul maar in). Muziek in de bus, op de fiets, in de trein, in het vliegtuig, tijdens een vergadering en ga zo maar door. Dat maakt muziek vluchtiger. Zo onderweg zijn er veel prikkels die bij je binnenkomen en je afleiden van de muziek.

Het is dan ook geen verrassing dat het luisteren naar een album op vinyl thuis op de bank een totaal andere gewaarwording is dan het luisteren van een losse track onderweg op de fiets met oordopjes in. Veiliger zal het ook zijn.

Daar is allemaal niks mis mee en het kan ook heel goed naast elkaar bestaan, maar het is goed om ons bewust te zijn van de verschillen tussen mobiel luisteren en luisteren via een stereo installatie en de verschillen tussen het luisteren van albums en van tracks.

Volgende maand ga ik hiermee verder omdat het ook voor mastering veel uitmaakt of het gaat om een losse track of om mastering van een heel album.

Wordt vervolgd!

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam