53. Yin & yang.

Frequencies are odd creatures. The lower ones take a lot of space and are responsible for the foundation of a mix, while the higher frequencies provide presence and air.

Frequencies have a couple of characteristics. For instance each frequency has some sort of opponent, a brother or sister or yin & yang. What’s up with that?

Imagine a perfect sounding master. All frequencies are nicely balanced and it sounds excellent! But today you’re in a bass heavy mood and you decide to cranck up the bass. You turn up the bass control on your amplifier and there you have it: more bass.

But at the same time something different stands out. There seems to be less high end in the sound. Even though you didn’t touch the treble control, the highs are not as present as they were before. This is what I call the principle of yin & yang. You want more lows? Turn up the bass. Or: turn down the highs.

Less highs means more focus on the lows. Less lows means more focus on the highs. Even more so: less sub-bass means more focus on the highest frequencies. Or: less lower mids means more focus on the higher mids etcetera etcetera.

With this knowledge in mind I started looking at equalizers differently throughout the years. There are two options to acquire more or less the same effect: you can boost frequencies but you can also cut them in the opposite range. So basically there are two angles to work from.

In my previous column I mentioned the light sounding low end of classic rock albums from the nineties of the previous century. I also mentioned that this is related to the amount of high frequencies. If we take the example of Rage Against The Machine (Killing In The Name) the presence and treble range seems to stand out, without sounding harsh. Because of that focus on the higher frequencies the low end has a certain lightness to it with a nice sense of definition.

The above shows a perfect example of the yin & yang principle of frequencies. Andy Wallace, the mix engineer of the Rage Against The Machine album knew that if he’d put focus on the treble and presence range, the low end would sound light with just the right amount of energy.

The light low end provides definition; the kick and bass guitar are perfectly audible while the guitars (mids!) stand out nicely. It’s a rock record and guitars need to cut through a mix without being overly present causing hearing fatigue.

All this leads to another very important asset: I want to turn the volume up ‘cause it sounds so good! Good sounding records sound even better when the volume is turned up. Records that lack a good sound will not sound any better (or even worse) when the volume is turned up.

I always turn up the volume when I’m finishing a master. If it still sounds good (or even better), the master is fully approved!

Renzo



Previous
Next

53. Yin & yang.

Frequenties zijn gekke wezens. De lage rakkers nemen veel plek in en zorgen voor het fundament van een mix terwijl de hoge frequenties zorgen voor “presence” en “air”.

Frequenties hebben een aantal bijzondere eigenschappen. Zo heeft elke frequentie bijvoorbeeld een tegenpool, een soort broertje of zusje oftewel yin & yang. Hoe zit dat?

Stel je een mooie gebalanceerde master voor. Hoge, midden- en lage frequenties zijn allemaal in balans en het klinkt perfect! Toch besluit je, omdat je weer 'ns in zo'n bui bent, dat er meer laag* in moet. Je draait de basregelaar op je versterker flink open en voilà: de muziek klinkt voller door het toegevoegde laag.

Maar dan valt er ook iets anders op: er lijkt ineens minder hoog in te zitten. Dit fenomeen noem ik het principe van yin & yang. Wil je meer laag horen? Draai er gerust meer laag in, maar wat je ook kunt doen is er juist wat hoog uit draaien.

Minder hoog betekent immers meer focus op het laag. Minder laag betekent juist meer focus op het hoog. Sterker nog: minder sublaag betekent meer focus op het tophoog. Of: minder mid-laag betekent meer focus op het mid-hoog en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Met deze wetenschap in het achterhoofd ben ik in de loop der jaren heel anders naar equalizers gaan kijken. Eigenlijk heb je altijd twee keuzes: je doet er wat bij of je haalt er wat vanaf om min of meer hetzelfde effect te bereiken.

In mijn vorige column had ik het over het lichte laag van rockplaten uit de jaren negentig van de vorige eeuw en dat dit ook te maken heeft met de hoeveelheid hoog. Als we het voorbeeld van Rage Against The Machine (Killing In The Name) er nog eens bij halen dan valt op dat het hoog best helder is. Het zorgt voor een bepaalde presence en energie. Het zorgt er ook voor dat er minder focus op het laag ligt en er meer definitie lijkt te zitten in datzelfde laag.

Het bovenstaande is een schoolvoorbeeld van de yin & yang-werking van frequenties. Andy Wallace, de mixer van het album van Rage Against The Machine, wist perfect de focus op presence en energie te leggen zonder het hoog op te schroeven waardoor het schel zou kunnen gaan klinken.

Juist het lichte laag zorgt voor een dynamische feel en voor definitie. De kickdrum en basgitaar zijn prima hoorbaar. De hoge frequenties zijn aanwezig maar niet te veel en de gitaren (middenfrequenties!) knallen er mooi uit. Het resultaat is een puik klinkende rockplaat die een belangrijke eigenschap heeft: je wilt 'm harder zetten want dan klinkt ie nóg beter!

Goed klinkende nummers wil je sowieso harder zetten en slecht klinkende songs juist zachter. Het klinkt als een open deur maar het is echt zo. Ik gebruik deze lakmoesproef maar al te vaak voor mijn masters. Ik moet een soort neiging hebben om het harder te zetten zodat het beter gaat klinken. Pas dan is een master in mijn oren perfect!

 

Renzo

*Laag, midden en hoog zijn typische audiovaktermen. Met het laag bedoelen we de basfrequenties, terwijl met het hoog de bovenkant van het frequentiespectrum bedoeld wordt. De betekenis van het midden laat zich raden.



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam