46. The relocation of a studio.

Since the end of August I have a new working place. My mastering studio has moved to the other side of the street (literally). Relocating a studio is quite a challenge so I was facing an intense yet exciting period.

First there’s the new room. How does it sound? I could hardly knock on the door of the former habitants and ask them if I could carry in my speakers to check out my new room.

So on the same day we got the keys to our new house (I work at home) I immediately moved my Amphion speakers into the room that's supposed to be the new studio. I made a small setup to test the acoustics. An exciting moment because I had no idea how the room would sound. Any empty room with only a set of speakers will not sound excellent but I did this solely to get a rough idea how the new studio would sound.

The only thing that's acoustically really important to me is whether the low end of the sound spectrum is able to leak away from the room. If that doesn't happen it will be necessary to place some bass traps in the room to absorb those high energy low notes. A well-constructed bass trap acts as a vacuum cleaner for the low end. The excessive low end is somewhat shaved off to obtain a well-balanced presentation of the entire spectrum of sound.

I'm not a measuring kind of guy. I'm not really interested in numbers. My measurement tools are located at the sides of my head. My ears told me that the low end of my new room is remarkably even sounding. I was presented a well-balanced low end without those nasty frequency bumps found in so many rooms. The acoustics of an old house built in 1928 never cease to amaze me. Leaky as a sieve, perfect!

Anyway, after my listening session the real work started. The ceiling of the studio was plastered and I painted the walls. The existing floor is made of solid oak wood, excellent! After plastering and painting the acoustic treatment started. This is an ongoing process taking a couple of weeks depending on the progression. I had some panels coming from the previous studio that I could reuse. I started with some absorption panels between the speakers and on the ceiling, followed by some diffusion on the ceiling right above the listening position.

Listening is key. Without listening you wouldn't be able to properly evaluate any acoustic changes made to the room. Every time I placed a panel I listened carefully to the change it made in sound and presentation. And yes, it is indeed possible to overtreat a room, resulting in a somewhat half dead room which to me is far from ideal. Especially for mastering I like my room to be as live as possible to represent a real life situation.

My approach to acoustics is actually not very complicated. I listen (a lot) to music I really know well. No mp3's or other lossy formats. Only wav's at full resolution. I focus on stereo imaging, the low end and last but not least: does it sound great? After that it's time to get a drink to celebrate the steps made that day. The next day I follow the exact same steps until the room is sounding great. This way it takes about a week to build an acoustically treated room.

At this moment the studio sounds even better than expected and I couldn't be happier! The relocation has been quite a challenging journey but since I started preparing the relocation over six months ago, I didn’t stumble upon insurmountable problems. It’s been a lot of work but with better focus and above all better presentation of the low end it was all worth it.

Actually, let’s do another relocation next year! (no, just kidding)

Renzo



Previous
Next

46. De verhuizing van een studio.

Sinds eind augustus heb ik een nieuwe werkplek. Mijn mastering studio is verhuisd naar de overkant van de straat, letterlijk(!). Het verhuizen van een (mastering) studio is nogal een onderneming en ik ging dan ook een spannende maar leuke tijd tegemoet.

Allereerst is daar de nieuwe ruimte. Hoe klinkt ie? Geen idee. Ik kon moeilijk bij de vorige bewoners aankloppen met de vraag of ik een set speakers neer kan zetten om een middagje te luisteren. Kopje koffie erbij, taart en daarna bier met bitterballen. Ik zag het wel voor me, maar de realiteit bleek toch anders.

Op de dag dat we de sleutels van onze nieuwe kribbe kregen heb ik gelijk mijn Amphions verhuisd naar de overkant om een testopstelling te maken. Een spannend moment want ik had werkelijk geen idee hoe de ruimte zou klinken. Nu klinkt iedere lege ruimte met speakers er in niet bepaald jofel. Een galmbak als je het mij vraagt, maar daar kan ik wel doorheen luisteren.

Het enige wat voor mij belangrijk is, is de vraag of de lage tonen voldoende weg kunnen lekken uit de ruimte. Lukt dat niet, dan zul je moeten gaan bass-trappen om problemen met je laagweergave aan te pakken. Een bass trap is een soort stofzuiger voor het laag. Het overtollige laag wordt afgevangen om een mooie egale weergave te krijgen.

Ik ben niet zo van het meten van ruimtes, getallen zeggen mij niet zo veel. Mijn meetinstrumenten zitten links en rechts aan mijn hoofd. Zo vertelden mijn oren mij dat er met het laag in deze ruimte weinig mis is. Ondanks de galm van de lege ruimte blijkt het laag verbazingwekkend egaal. Bijzonder toch wat je qua akoestiek cadeau krijgt van een huis uit 1928. Zo lek als een mandje, ideaal!

Maar goed, na de luistersessie begon de klus: allereerst is het plafond gestuct en heb ik de wanden gesausd. De bestaande vloer is van massief hout: perfect! Vervolgens het aanpassen van de akoestiek. Uit de vorige studio kwamen een aantal panelen, zowel diffusie als absorptie. Ik ben begonnen met het ophangen van panelen tussen de speakers en op het plafond, gevolgd door een uitgebreide luistersessie.

Luisteren is erg belangrijk bij het maken van akoestische aanpassingen. Het klinkt als een open deur, maar het kan geen kwaad om eerst aan je ruimte te vragen wat ie nou eigenlijk fijn vindt, alvorens je je hok volbouwt met traps, absorbers en diffusers. Ja, je kunt ook te veel aanpassingen aanbrengen met een soort (half)dode kamer als gevolg.

Wat ik doe is eigenlijk vrij eenvoudig. Ik luister naar muziek die ik echt goed ken. Dat zijn een handvol nummers van diverse artiesten in diverse genres. En nee, geen mp3’s of lossy streaming. Ik luister alleen ongecomprimeerde wav-bestanden. Daarbij let ik vooral op stereobeeld, de laagweergave en last but not least: klinkt het lekker? Daarna haal ik wat te drinken (koffie, bier, Fristi). De volgende dag ga ik opnieuw luisteren en bepaal ik wat er anders moet. Is de ruimte niet droog genoeg? Absorptie. Is de ruimte droog genoeg maar is er te weinig focus? Diffusie. En hoe zit het met de balans tussen links en rechts?

Dit proces herhaal ik een paar keer. Zo duurt het akoestisch opbouwen van een ruimte met een beetje mazzel een kleine week. De studio is met succes verhuisd en de ruimte klinkt beter dan ik had durven dromen. Meer focus en beter laag. Kortom: mijn perfecte werkplek!

Een hoop werk, maar erg tof om mee te maken zo’n studioverhuizing. Volgend jaar weer! (nee, grapje)

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam