41. Master the mix.

While working on my previous (40th) column I stumbled upon a question within a question.

The above might sound a bit cryptic but while answering the fourth question (What is mastering worth to you?) the following question came to mind: “When is your mix finished and do you proceed to mastering?”

This question came from working with so called package deals, in which the mix and mastering engineer is the same person. But when do you decide that your work as mix engineer is finished and you’re ready to continue working as a mastering engineer?

The way I see it is that both mixing and mastering are two individual crafts. The mix engineer does something a mastering tech can’t and vice versa. Genuine allrounders do exist but it rarely happens that one single person is able to deliver both mix and master on a high level.

While there are many similarities mastering requires a different set of skills than mixing. As a mix engineer you work with many tracks simultaneously and effects are used differently than during a mastering session. Mastering is, just like mixing, producing and tracking, a craft of experience. The more you do it, the better you get at it. So why wouldn’t you aim to be extremely good (a master!) in one job?

And besides the monitoring environment is vastly different. From a mixing point of view you’d like to crawl into your mixes using nearfield of midfield monitor speakers. Mastering requires more of an overview of the entire song using full-range speakers to let your songs sound great on any sound system.

And finally: if I were a mix engineer I’d be very happy to have an extra set of ears to professionally judge my mixes, while delivering a sublime sounding master. A win-win situation!

Especially when dealing with a production on a high level working with a package deal wouldn’t be my first logical choice. (But I’m a mastering engineer. I would be burning my own bridge if I’d be promoting such a deal.)

A good couple of engineers (mixing and mastering) form a power duo for your production. In an ideal world the mix and mastering engineer think alike and they share some kind of musical connection. Combine the above with a great song and some good musicians and you’ve struck gold!

As a mastering engineer you build some kind of relationship with the people you work with. Artists, producers but especially mix engineers are important people in the life of a mastering engineer. From experience I know that the level of a production gradually rises as you work longer and closer with someone. It’s like chemistry, like it is with (good) relations in real life.

To return to the first question (When is your mix finished and do you proceed to mastering?): a good mix engineer knows when his or her kick-ass mix is ready to be sent out to the mastering engineer to become an even more kick-ass song!

Renzo



Previous
Next

41. Master the mix.

Tijdens het schrijven van mijn vorige column -nummer 40 alweer- stuitte ik op een vraag binnen een vraag.

De bovenstaande zin klinkt misschien wat cryptisch maar bij het beantwoorden van vraag vier (Wat heb je over voor mastering?) kwam de volgende vraag bovendrijven: “Wanneer is je mix klaar en ga je over naar mastering?”

Deze vraag kwam voort uit het al dan niet werken met zogenaamde package deals, waarbij de mixer ook de masteraar is. Maar wanneer besluit je dat je werk als mixer erop zit en je de “masterpet” op zet?

Zoals ik het zie zijn het twee ambachten. De mix engineer kan iets wat de mastering engineer niet kan en andersom. Echte alleskunners bestaan maar er zijn er maar weinig die zowel een mix als een master op zeer hoog niveau weten af te leveren.

Hoewel er veel overeenkomsten zijn vereist masteren toch echt andere vaardigheden dan mixen. Je werkt als mixer met veel meer kanalen tegelijk en ook gebruik je effecten op een andere wijze dan tijdens een mastersessie. Mastering is, net als mixen, produceren en opnemen, een ervaringsvak. Hoe vaker je het doet, des te beter worden je skills. Waarom zou je je dan niet focussen op een enkele skills-set?

Daarnaast is de afluistering voor mastering vaak anders dan tijdens het mixen. Mastering vraagt om een soort helikopterview met speakers die het volledige spectrum van een song laten horen om zo de mix goed te laten klinken op elk willekeurig systeem. Bij mixen zou je wat meer in de mix willen kruipen met je nearfield of midfield speakers.

Tenslotte zou ik, als ik een mix engineer was, blij zijn met een fris stel oren die mijn mooie mix ook nog ‘ns naar een hoger plan tillen door een sublieme master af te leveren. Win-win!

Zeker als het om een productie op hoog niveau gaat is een package deal niet het eerste waar ik aan zou denken. (Maar ja, ik ben dan ook een masteraar. Ik zou mijn eigen ramen ingooien als ik een package deal zou promoten.)

Een goede mix engineer en mastering engineer vormen een powerduo voor je productie en idealiter is er dan ook sprake van een soort klik tussen die twee. Het is fijn als de masteraar en de mixer elkaar begrijpen en muzikaal min of meer op één lijn zitten. Combineer het bovenstaande met goede muzikanten en een mooie song en je hebt goud in handen!

Als masteraar bouw je een zekere band op met de mensen met wie je werkt. Artiesten, producers maar vooral ook mix engineers zijn belangrijke mensen in het leven van een mastering engineer. Uit ervaring weet ik dat het niveau van producties stilaan stijgt naarmate je langer met iemand samenwerkt. Een soort chemie, net zoals bij een (goede) relatie in het echte leven.

En om terug te komen op de beginvraag (Wanneer is je mix klaar en ga je over naar mastering?): een goede mixer weet wanner zijn/haar kick-ass mix klaar is om te worden doorgestuurd naar de masteraar die er vervolgens een even-more-kick-ass mix van weet te maken!

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam