31. Differences between mastering engineers.

In Holland there are quite a few mastering engineers (ME’s) who work professionally. Besides those professional engineers there is a vast range of musical styles to master.
Do engineers have preferences? And do they excel in certain styles of music and in what way do they project their vision on masters they deliver?

These questions are hard to answer individually. The vision (sound wise, that is) of an ME says something about his or her profile and it’s this profile that speaks to a group of people (artists, producers, mixing engineers) who work in specific genres of music.

In this way there’s some kind of free enterprise going on. Different ME’s serve different parts of the music market. A market based on networking and promotion, but also a market based on vision, appearance and profile.

The appearance starts with Google (for those customers who don’t know you yet). Mr. G is one of our best friends when it comes to exposure on the internet. After some research people looking for great mastering have narrowed their choices to a couple of mastering studios. They take a look at our website, they search for reviews and listen to some music mastered by those studios and they’re ready to make their final decision!

The music market actually works quite simple. Most engineers or studios get chosen by their track record. And ME’s always have some differences in their track records. An engineer who has a focus on natural sound and dynamics will probably be asked sooner to engineer a jazz recording. An ME who’s vision/focus is to use colouring to get to the desired (fat) sound will more likely be asked to master hip hop or other urban styles of music.

Of course, this is just an example, the market is much more complicated than that. An engineer needs to continually grow to expand his or her focus, vision and -technical- skills.

And besides, an engineer needs to have a wide profiling focus. Saying no to too many jobs isn’t gonna help your business to grow. And it’s just so much fun out there with all these different music styles and their spin-offs. Especially since the last 2 decades there is a lot going on in the music industry. A lot of those developments also apply to mastering.

Something that I regularly encounter is that the more specific the music genre, the more profiling is required from an engineer. In other words: a niche part of the market like jazz music asks for a very well skilled engineer, specialized in… jazz music.

Are you an engineer who works on 10+ jazz albums per month? You’re probably most likely to master more of that genre. The more you do it, the better you will get at it. There’s a word for it, let me think… Ah, yes: experience!

One thing connects all of us engineers. It’s our aim and commitment to make recordings sound as good as humanly possible. I say humanly on purpose, I’m convinced that only a human being is able to evaluate a recording and to do (or don’t do) the thing necessary to make it shine. Music is about connection between humans, no machine can be in charge of that.

We’re a bunch of audio nerds and we’re damn proud of it!

Renzo



Previous
Next

31. Verschillen tussen masteraars.

Er zijn in Nederland best wat masteraars en naast al die mastering engineers zijn er ook best een hoop muziekstijlen.
Specialiseren verschillende masteraars zich in bepaalde soorten muziek? En op welke manier projecteren masteraars hun eigen visie op de masters die ze afleveren?

Deze vragen kunnen maar moeilijk los van elkaar beantwoord worden. De (klankmatige) visie van een masteraar zegt namelijk ook iets over zijn of haar profiel. En het profiel spreekt vervolgens een bepaalde groep muzikanten en/of producers en mixers aan die zich op hun beurt bezighouden met een bepaalde muziekstijl.

Op deze manier ontstaat er een soort marktwerking. Verschillende ME’s (Mastering Engineers) bedienen elk een deel van de markt. Een markt op basis van netwerk en promotie, maar vooral ook een markt gebaseerd op visie, uitstraling en/of imago.

Die uitstraling begint (voor de klanten die je kunsten nog niet kennen) op internet. Google is je beste vriend en na wat speurwerk hebben mensen keuze uit een aantal ME’s die ze bij hun muziek vinden passen. Even de website bezoeken, wellicht her en der wat rondvragen en vooral -luisteren en de definitieve keuze voor de mastering studio kan gemaakt worden!

Marktwerking dus. Een markt op basis van de visie van een masteraar en daaraan gekoppeld zijn of haar track record. Op deze manier ontstaan er automatisch verschillen tussen ME’s.

Een masteraar die sterk uitgaat van de oorspronkelijke sound van de mix zal sneller voor een zo natuurlijk mogelijk klinkende jazzplaat gevraagd worden. Een ME die als visie heeft om te kleuren om zo mixen een bepaalde vetheid of een bepaald karakter mee te geven zal meer floreren in dik klinkende hiphop-producties. Ieder zijn of haar ding.

Het is dan wel zo dat ME’s zich behoorlijk breed zullen moeten profileren. De ene mix is de andere niet en hetzelfde geldt voor muziekstijlen. En een engineer kan het zich simpelweg niet permitteren om al te vaak nee te verkopen, je wilt je business toch levend(ig) houden.

Wat ik wel heel duidelijk zie is dat hoe meer de muziekstijl in een bepaalde niche valt, hoe meer specialisatie er gevraagd wordt van een engineer. De keuze voor een bepaalde mastering studio wordt dan ook vooral gemaakt op basis van ervaring met het specifieke genre. Ook dit is weer een stukje profilering vanuit de masteraar.

Die marktwerking werkt eigenlijk vrij simpel. Lever je als engineer 10 jazzalbums per maand af, dan zul je automatisch vaker gevraagd worden om meer jazzopnames te masteren. Het begint toch op te vallen in de (niche) jazzscene dat je naam op steeds meer releases prijkt. Zo wordt je door al je ervaring ook nog ’ns specialist op dat gebied.

Toch zul je als engineer moeten blijven groeien. Vooral het verbreden van je capaciteiten en het kunnen inleven in meerdere muziekstijlen zijn belangrijk om je bestaan als engineer eer aan te doen. En daarnaast staat de techniek binnen het wereldje niet bepaald stil.

Wat ons ME’s allemaal bindt is onze drang naar het zo goed mogelijk laten klinken van welke muziek dan ook.
We’re all audio nerds, and we’re proud of it…

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam