28. We'll fix it in the mastering.

“We’ll fix it in the mastering” is not the best English, stating a problem that really shouldn’t be a problem.

The mix is the place where most crucial decisions are made after a recording is done. Decisions about the balance and atmosphere of a song are greatly determined in the recording or mixing stage.

Mastering is just the magnifying glass on the mix. All decisions made in the mix are being evaluated and brought up, amplified or attenuated when necessary. It’s that ear for detail what makes mastering such a great job.

A good mix needs little correction or tweaks. If a mix kicks ass, the last thing you want is to extract precious energy from it. Just a bit more volume or the earlier mentioned magnifying glass is probably all it needs to establish connection to the outside world.

The so called “problem” occurs when certain choices are being postponed in the mixing stage. It is this postponement that could lead to a situation where choices end up at the place where they don’t belong: the mastering session.

When for instance a mix lacks good vocal balance, it’s very well possible that this is caused by not choosing the right vocal balance in the mixing process. Should the vocals be on top of the mix or more in the mix? Serious questions that deserve serious answers!

If these questions are not answered in time, they might end up being postponed right into the mastering session. Exactly what we don’t want.
When this decision or choice of vocal balance ends up in the mastering session, it’s very hard to do something about it. Changing the vocal balance in a mix is easy: turning the vocal fader up or down usually does the job perfectly. Adjusting the vocal balance in a mastering context is a little more tricky. Tools like (dynamic) EQ, compression and other trickery have to be used to make corrections on a full mix, without sacrificing the energy present and without changing other elements in the mix too much.

Choices! Preferably choices made before the mastering session. It would make mixes so much better. A good answer to a mix question needs to be answered in the mixing stage, right before bouncing the mix to a stereo file to be sent to the mastering studio.

Of course we could revert back to the mix when a vocal balance needs correction. That certainly is a lot easier and better sounding than corrections made in the mastering stage. Unfortunately this is often not possible due to deadlines and busy times for mixing engineers, forcing us to work with the given mixdown.

So again: make choices where they belong, be it a recording or a mixing session. The end result will get better. More power, more connection and probably even more necessity or urge to get your record out there! There we go, yet another topic for a column about mastering: “The necessity of a record”.

So choose people, CHOOSE! It would make records so much better or even close to perfection!

Renzo



Previous
Next

28. We'll fix it in the mastering.

“We’ll fix it in the mastering” is steenkolen Engels voor een probleem wat eigenlijk geen probleem zou hoeven zijn.

De mix is de plek waar na opname het meeste met een track gebeurt. Hier worden cruciale beslissingen genomen over de balans en sfeer van een song.

Tijdens mastering wordt hooguit de kleur of globale toon van een track, ep of album benadrukt. De klankkleur of toon wordt gezet in de mix; de master is daar dan weer een uitvergroting van.

Het eerder genoemde “probleem” wat wel ‘ns wil ontstaan is wanneer bepaalde issues of keuzes in een mix worden uitgesteld. En juist dit uitstel zou ertoe kunnen leiden dat die issues of niet gemaakte keuzes uiteindelijk daar belanden waar ze niet thuishoren: in de mastersessie.

Een goede mix heeft maar weinig aanpassingen/tweaks/correcties nodig. Van een goede mix blijf je vooral zo veel mogelijk af. Een klein (volumineus) zetje hier en daar of een klein beetje uitvergroten van datgene wat er al is vaak voldoende en behoudt de al in de mix aanwezige energie en connectie.

Wanneer in een mix geen duidelijke keuze is gemaakt over bijvoorbeeld de balans van vocals ten opzichte van de muziek, of de hoeveelheid ambience (reverb/delay) dan gaat dit al gauw ten koste van de energie, van de boodschap en ja, ook van de noodzaak van een plaat. En pats, met de noodzaak van een plaat is alweer een mooi onderwerp voor een column geboren. Maar goed, da’s weer een ander dingetje.

Keuzes! En dan het liefst keuzes voordat de mastersessie aanvangt. Het zou mixen een stuk beter kunnen maken. Het schijnt dat mixen ongeveer 10% van het totale productieproces van een track, album of ep beslaat. 10%, dat is best weinig. Maar dan zijn het wel 10 hele belangrijke procentpunten! Een niet gemaakte of “minder verstandige” keuze kan namelijk tijdens een mastersessie maar moeilijk alsnog gemaakt of gecorrigeerd worden.

Om nog even terug te komen op het voorbeeld van de vocal balance: de balans tussen vocals en muziek is een smaakkwestie, en smaak is weer een kwestie van kiezen. Als je kiest voor een bepaalde vocal balance dan staat de keuze vast zodra je de mix wegschrijft naar twee sporen (de bounce).

Na mastering blijkt dat diezelfde vocals toch wat teveel bovenop de muziek zijn komen te liggen. Mastering kan subtiele veranderingen in toon en balans van een mix naar boven brengen. Tijdens het mixen is dit vrij makkelijk te corrigeren: schuifje omlaag en klaar is Kees.

Nu hoor ik je denken: “dan bounce je toch gewoon ff een nieuw trakkie met wat zachtere vocals?” Helemaal waar en (gelukkig best vaak) gaat dat ook prima. Maar de muziekindustrie kent ook een -soms best strak- tijdsschema. Deadlines en drukke tijden voor mixers kunnen ervoor zorgen dat een nieuwe mix niet zo 123 te regelen is of dat de mastersessie gisteren klaar moet zijn.

De mastersessie is dan de laatste plek om nog wat aan die problematische vocals te doen. Tools als (dynamische) eq, compressie en andere mumbo jumbo moeten van stal worden gehaald om een (te) harde (of zachte) vocal te corrigeren, in de hoop daarbij geen andere elementen van de mix te veel aan te tasten.

Het zou toch fijn zijn als dat allemaal niet nodig zou zijn en de mix in één keer goed zou zijn. Desnoods lever je verschillende mixen aan: vocal-up, vocal-down, vocal-precies-goed etc.

Kies mensen, KIEST! Want dan is die mix misschien wel in één keer goed, zo niet perfect!

Renzo



Vorige
Volgende

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam