27. The importance of a great mix.

“It all starts with a good mix, preferably a perfect one.”

To my recollection I’ve mentioned this before but it’s the whole truth and nothing but that whole truth.

So a mix should sound great, causing the end product -the master- to sound equally great. Even more so, I dare to state that the less knobs I’d have to turn, the better the master tends to sound. A good mix doesn’t need a whole lot of (unnecessary) corrections.

It sounds pretty simple, a good mix. Yet, the simple part depends on some critical factors.
To name a few: Experience: experience cannot be bought. Experience is probably the most important of all factors. To be fully aware and in control of the tone, ambience and sound of a recording. For a trained mixing professional these are pretty obvious subjects.

I’ve done some mixing once. Those so called “pretty obvious subjects” turned out to be not so obvious and simple. So many choices and possibilities. My ears and mind started dazzling and soon I decided to go easy on myself with working on just two channels: mastering. But an experienced and trained ear is priceless for both mixing as mastering engineers.

Monitoring: without a decent monitoring system your precious trained and experienced ears are useless. Good monitoring (your speakers and the room acoustics) makes it possible to translate your mix choices and decisions into that so desired result: a good mix, preferably a perfect one. Good monitoring is essential for both mixing as mastering engineers. Good monitoring establishes that what we all want to achieve with music: connection. Connection towards the outside world of listeners to your music.

The final judgements regarding sound and tone of a recording take place in an environment of utmost perfection in monitoring and connection: the mastering studio.

A great mix, it doesn’t come easy.
Let’s not forget to mention things like good playing by some good musicians or let alone a great song!

Without those pretty essential ingredients you can turn and twist all knobs in the world but the real beauty only shows when all of those musical factors are taken into serious consideration.

On Monday September 30, 2019 at 7:30 pm a “Meet The Pro” session will be held in the studios of Okapi Recordings here in Rotterdam. The session, organized by Dutch music platform Popunie is moderated by musician and engineer Budy Mokoginta.
Rogier Hemmes of Okapi Recordings and I will join forces to share our knowledge and experience in recording, mixing and mastering with the audience.

The main theme of this session is how to efficiently use studio time while recording and mixing. I will elaborate on the connection of a recording and mixing environment with the mastering studio.
More info can be found on the website of Popunie. (it’s all in Dutch)

Renzo



27. Het belang van een goede mix.

“Het begint allemaal met een goede mix die het liefst perfect is.”

Ik meen me te herinneren dat ik al vaker met deze uitspraak heb lopen leuren. Maar ja, het is dan ook een waarheid als een koe.

Nu ken ik en ben ik fan van vele Hollandse uitdrukkingen en gezegden en ik begrijp de meesten ook. Een waarheid als een koe is de uitzondering. Als je het een paar keer hardop zegt terwijl je naar jezelf in de spiegel kijkt, dan wordt ie alleen maar meer bizar. Een koe is een koe en dat is waar. Laten we het voor nu maar houden bij deze conclusie.

Anyway, de mix moet dus goed klinken waardoor je eindproduct, de master, ook beter gaat klinken. Sterker nog, ik durf te stellen dat hoe minder ik aan mijn knoppen draai, hoe beter het eindresultaat zal gaan worden. Aan een goede mix wil je immers niet te veel (ver)klooien.

Het lijkt zo eenvoudig, een goede mix. Dat eenvoudige hangt alleen af van nogal belangrijke factoren. Ik noem er een paar. Ervaring: ervaring kun je niet kopen. Ervaring is welhaast de belangrijkste factor. Besef van toon, positie, ambience, sound. Het is voor een goede mixer gesneden koek. Ik heb ooit ‘ns gemixt. Het voornoemde besef was mij een brug te ver. Zoveel keuzes en mogelijkheden, het werd me teveel en dus houd ik me slechts met twee kanalen tegelijk bezig: mastering. Maar een ervaren en getraind oor is voor zowel mix- als masteringtechnici dus van levensbelang, knoop dat in je oren!

Afluistering: zonder goede afluistering heb je aan die ervaren en getrainde oortjes weinig. Een goede afluistering (je speakers + akoestiek) maakt het mogelijk om datgene wat je hoort om te zetten in de juiste keuzes om te komen tot het zo vurig gewenste resultaat: een goede mix die het liefst perfect is. Goede afluistering is voor zowel mix- als masteringtechnici dus van levensbelang. Het zorgt voor de o zo belangrijke vertaling met de buitenwereld. Connectie, een prachtwoord wat de lading meer dan prachtig dekt.

De uiteindelijke en definitieve vertaal-/nekslag vindt plaats in de studio met de welhaast ultieme afluistering voor connectie met de buitenwereld: die van de masteringtechnicus.

Een goede mix, er komt nogal wat bij kijken. Wat dacht je van goed spel door de muzikanten en last but not least: een goed liedje. Zonder deze ingrediënten kun je draaien wat je wil aan álle knoppen van de wereld, maar echt mooi zal het niet gaan worden.

Nu vindt er, geheel bij toeval, op 30 september aanstaande een “Meet The Pro” sessie plaats in de studio’s van Okapi Recordings, georganiseerd door de Popunie.
En laat deze sessie nu toevallig gaan over het efficiënt werken in een opname- en mixstudio en de relatie van dit alles met het eindproduct (mastering). Rogier Hemmes van Okapi Recordings en ik zullen onder leiding van moderator Budy Mokoginta plaatsnemen in het panel om al jullie vragen te beantwoorden.
Vragen over opname, vragen over mix en vragen over mastering. En, als er nog tijd over is, vragen over je schoonmoeder.
Komt allen, het wordt zeer interessant en leuk.

Meer info? Check die link!

Renzo



Previous
Next

© 1973 Masterenzo Mastering | Rotterdam